Een nieuw netwerk graag. Maar dan wel één die toekomstvast is. Zo luidde de wens van Rotterdam Ahoy. HIG zorgde ervoor dat dit netwerksysteem er kwam.
Om te beginnen geeft Rick Wijma, ICT-manager bij Ahoy, even een korte rondleiding door Rotterdam Ahoy. Via Ahoy Plaza – een plein met verschillende horecagelegenheden – komen we bij één van de zes beurs- en evenementenhallen die Ahoy rijk is. Hier vindt binnenkort Holiday on Ice plaats. De tribunes staan er al, nu de ijsbaan nog. Van de hallen gaan we naar de Ahoy Arena. Dé plek waar de meeste mensen Rotterdam Ahoy van kennen en waar menig wereldster uit binnen- en buitenland het podium al heeft betreden; van Jennifer Lopez tot U2, van Elton John tot Justin Bieber. Nu ligt Ahoy Arena er stil en verlaten bij, maar niet voor lang. Nog maar een paar dagen en dan zullen hier zo’n 15.000 bezoekers een nacht lang losgaan tijdens een dance-event met DJ Paul Elstak en vlak daarna zal op deze plek De Nacht van Oranje losbarsten. Tot slot nemen we nog even een kijkje bij het Congres & Vergadercentrum waar ruimtes worden verhuurd voor bijvoorbeeld het organiseren van een congres. Werkmensen lopen af en aan; er wordt hier namelijk hard gewerkt aan een nieuw congrescentrum, dat in 2020 gereed moet zijn.
Op dit moment vinden er in Rotterdam Ahoy jaarlijks al honderden evenementen plaats, zo vertelt Rick Wijma. Als het nieuwe congrescentrum straks klaar is en er zo’n 30 tot 35 zalen bij zijn gekomen, zullen dat er nog veel meer worden. En dat vraagt onder meer om aanpassing en uitbreiding van het bestaande datanetwerk. De basis daarvoor is onlangs gelegd. Hier is de hulp van HIG voor ingeroepen. Rick Wijma: “Fase 1 is nu voltooid. We zijn begonnen bij het kantoornetwerk. Bij Ahoy werken zo’n 250 mensen in vaste dienst. Die werken, net als bij een gewoon bedrijf, op verschillende afdelingen, waaronder een afdeling communicatie, een afdeling human resource, een afdeling financiën… Het bestaande netwerk waarop iedereen op werkte, was acht jaar oud. Het was traag, we hadden een capaciteitsprobleem. Alles was gebaseerd op maximaal 1 Gbps, voor toen was dat snel maar voor nu is dat langzaam. Er traden weleens storingen op, er zat geen garantie meer op, kortom: het netwerk was aan vervanging toe.”
Voor deze klus ging de ICT-afdeling van Rotterdam Ahoy op zoek naar een leverancier, middels een aanbesteding aan meerdere partijen. “Het gaat niet alleen om de prijs, maar ook om: denkt een partij mee met ons? Denkt ‘ie in oplossingen? Kijk, wij weten zelf ook heus wel wat op technisch gebied, maar we gaan ervan uit dat de leverancier de specialist is. Wat wij wilden, was een bedrijf dat ons adviseert, ons meeneemt en meedenkt over mogelijke problemen en hoe die te voorkomen. Een partij die ons ontzorgt en die daarnaast betaalbaar is natuurlijk. Het merk dat ze voeren - de een doet Cisco, de ander HPE Aruba of Avaya en dan zijn er ook nog bedrijven die meerdere merken tegelijk voeren – moet ook nog passen. De keuze voor een merk heeft onder andere ook met budget te maken: hoeveel geld heb je beschikbaar en wat wil je ervoor uitgeven?
Dat HIG een wat groter bedrijf is, heeft ook meegespeeld in de keuze voor hen, zo vertelt hij. “We wilden een bedrijf dat 24/7 support kan bieden. Dat is voor ons belangrijk, omdat we steeds groter worden en het pand dag en nacht open is. Als we een probleem hebben, willen we iemand kunnen bellen die het voor ons oplost. En als zo’n bedrijf dan ook nog eens een beetje bij ons in de buurt zit, wat bij HIG het geval is, is dat ook van toegevoegde waarde.”
Rick Wijma: “Onze wensen waren redelijk basaal. We wilden dat ons oude netwerk vervangen werd voor één die toekomstvast was. Ook met het oog op de uitbreiding van Rotterdam Ahoy. We willen niet over een jaar spijt hebben van de beslissingen die we nu hebben genomen. HIG heeft goed met ons meegedacht over wat we dan nodig hadden. We konden kiezen uit een 10, 20 of 40 gigabyte netwerk, maar hebben gekozen voor 100 gigabyte. Dat is op dit moment nog best vooruitstrevend. Maar snelheid is voor deze business belangrijk. Onze klanten die bij ons een evenement organiseren stellen steeds hogere eisen stellen op dit gebied. We hebben al meerdere keren klanten gehad die vroegen om 10 gigabyte-verbindingen.”
Behalve snelheid is er nog iets heel belangrijk: Rotterdam Ahoy moet haar klanten ten alle tijden kunnen garanderen dat het netwerksysteem werkt. Rick Wijma legt uit waarom: “Stel. Trump komt hier twee minuten spreken op een evenement. Het enige wat hij in principe nodig heeft, is een microfoon. Dat is op zich een heel simpele techniek. Maar die microfoon moet het wel met vijfhonderd procent zekerheid doen. Want als -ie het twee minuten niet doet, dan is het hele evenement verpest. Aan een evenement wordt soms wel een jaar lang gewerkt. Als die president, minister, superster of ander belangrijk persoon daar dan eindelijk staat en het systeem werkt niet, dan heb je een groot probleem. Valt bij een ander soort bedrijf het netwerk voor vijf minuten even uit, dan is dat ook heel vervelend en kost het misschien wel geld. Maar valt tijdens een evenement het netwerk even uit, dan is dat echt een ramp.” Om een dergelijke situatie uit te sluiten, is er bij het nieuwe netwerk gekozen voor redudantie, wat inhoudt dat alles dubbel is uitgevoerd. Rick Wijma: “Hierdoor blijft het systeem altijd in de lucht en gaat alles onder alle omstandigheden door.”
Na enige weken van voorbereiding werd onlangs door HIG het nieuwe netwerksysteem in één weekend uitgerold. Rick Wijma: “In het midden van het gebouw hebben we nu een backbone, van 100 gigabyte, met aftakkingen vooralsnog alleen naar kantoor, en alles dus dubbel uitgevoerd. Dit is de basis waarmee we straks, in fase 2 en 3, het systeem verder kunnen uitbouwen, onder andere naar het nieuwe congrescentrum.”
Dus Trump kan komen, Rotterdam Ahoy is er klaar voor? Rick Wijma: “Ja hoor, gezellig!”
Terug naar het overzicht