Goed beveiligd dankzij een gecertificeerd alarmsysteem

Ab Ovo schakelde HIG in voor de beveiliging van één van hun bedrijfspanden. “Mocht er nu toch nog iemand binnenkomen, dan zorgt de detectie ervoor dat we de inbreker snel on sight hebben”.

Of een inbraak misschien de reden was om HIG te vragen eens naar de beveiliging van het pand te komen kijken? Gelukkig niet, lacht Lex Brinkhuijsen, ICT-manager bij Ab Ovo. Bij een vorige werkgever heeft hij het wel al eens meegemaakt; dat hij ’s ochtends als eerste op het werk kwam en álle computers verdwenen waren. Via een klein bovenlichtje was het de inbrekers gelukt ’s nachts het pand binnen te komen. Hij weet dus uit ervaring hoe vervelend en ingrijpend zo’n inbraak kan zijn. 

Niet een inbraak maar een verhuizing van Ab Ovo naar het huidige pand was de aanleiding voor het telefoontje naar HIG, vertelt Brinkhuijsen. Hij is al sinds 1999 werkzaam bij Ab Ovo; een internationaal bedrijf in business & software solutions. Bij deze onderneming werken in totaal zo’n 130 mensen, waarvan ongeveer 100 in Nederland en de overige in Duitsland, Denemarken, China en de Verenigde Staten. Brinkhuijsen: “We ondersteunen de bedrijfsprocessen van onze opdrachtgevers; we adviseren, ontwerpen de logistieke oplossingen, leveren de benodigde software hiervoor en denken mee over verbeteringen.” 

Tot de klantenkring van Ab Ovo behoren grote bedrijven in het goederen- en personenvervoer, maritieme bedrijven, luchtvaartmaatschappijen en ook grote winkelketens. KLM bijvoorbeeld, DB Cargo Nederland en Praxis. Brinkhuijsen: “We hebben in Nederland twee vestigingen; één in Capelle aan de IJssel, dit is het hoofdkantoor, en één in Amsterdam, het bijkantoor. In het huidige pand in Capelle aan de IJssel zitten we nog niet zo heel lang; vanaf februari. In de maanden voor de verhuizing is het pand eerst onder handen genomen door een aannemer, er moest nog het een en ander aan de infrastructuur gedaan worden voordat we erin konden. Voorheen zaten er verschillende bedrijven in het pand en was iedere afdeling anders ingericht; we wilden meer eenheid. En er was een lekkage die nog verholpen moest worden. Voor de bekabeling schakelden we HIG in. Daar hoefde ik niet lang over na te denken; in het verleden heb ik vaker naar tevredenheid voor bekabeling zaken gedaan met HIG. Ik weet dat ik bij HIG een goede prijs krijg en dat ze kwaliteit leveren.”

Verzekeringskwestie

De beveiliging van het nieuwe pand was voor Ab Ovo ook een punt van aandacht. Brinkhuijsen: “Je wilt gewoon niet dat iemand ’s nachts je gebouw in kan komen.” Alleen al de rompslomp die een inbraak geeft: er moet aangifte gedaan worden, de verzekeringsmaatschappij moet ingelicht worden, vaak zijn er herstelwerkzaamheden aan deuren en ramen nodig, soms kan er door het personeel even niet meer gewerkt worden…. Allemaal zaken waar je als bedrijf niet op zit te wachten, zo ook Ab Ovo niet. “Maar het was ook een verzekeringskwestie. Meubilair zullen ze waarschijnlijk niet zo snel meenemen, maar we hebben hier ook beeldschermen staan, wat servers… Die vertegenwoordigen een bepaalde waarde.”

Die beveiliging bleek voor verbetering vatbaar. Brinkhuijsen: “Er was wel een alarminstallatie, maar die was heel rommelig opgebouwd; de verschillende afdelingen hadden verschillende alarmsystemen  die ook nog verouderd waren. Het kwam erop neer dat we het alarmsysteem moesten gaan vervangen.” Brinkhuijsen vroeg daarop een bedrijf dat Ab Ovo eerder al eens voor de beveiliging had ingeschakeld om een offerte. “Maar daar was ik niet tevreden over. Ze kwamen ook niet met een plan van aanpak. ‘Geef maar aan waar je de sensoren wilt hebben’, werd er gezegd. Dan denk ik toch: dat is mijn vak niet. Ik wil, ondanks mijn redelijk gezonde boerenverstand, niet zelf gaan lopen bedenken hoe ik het moet gaan aanpakken. Ook op mijn verzoek om eens te komen kijken, gingen ze niet in. En toen dacht ik: HIG! Ik wist dat ze aan elektrotechniek deden, misschien deden ze ook aan beveiliging? Dat bleek het geval te zijn. Eén telefoontje naar HIG en de volgende dag stond accountmanager Patrick Franken al op de stoep.”

Beveiligingsplan

Om een beveiligingsplan op te kunnen stellen – en Ab Ovo te kunnen adviseren over de risico’s en mogelijkheden – werd door HIG eerst ruimte voor ruimte in kaart gebracht. Brinkhuijsen: “Samen met Patrick ben ik het hele gebouw doorgegaan, hij heeft bergen foto’s gemaakt. Gekeken werd: welke ruimten zijn er? Wat staat er waar aan hardware? Zijn er ramen? Kunnen ze open? Hoe gaan ze open? Zijn er loopportalen langs een verdieping? Maar ook de directe omgeving van het pand werd bekeken. Zijn er bijvoorbeeld heggetjes waar inbrekers zich gemakkelijk achter kunnen verschuilen? De adviezen die HIG over beveiliging geeft, reiken namelijk verder dan het technische gedeelte: we kregen tips over wat we nog méér konden doen om de kans op inbraak zo klein mogelijk te houden. Zo hebben wij bijvoorbeeld een trap voor de glazenwasser. Die was aanvankelijk bijeengebonden met een touw, maar daar zit nu een slot op om te voorkomen dat -ie door iemand gebruikt kan worden om naar een hogere verdieping te klimmen.”

In een gesprek werden vervolgens alle mogelijkheden van beveiliging op een rij gezet. Brinkhuijsen: “We hebben hierbij ook gekeken naar de balans tussen beveiliging en gemak; gemak voor de mensen die het moeten gaan gebruiken. Beveiliging kost altijd extra moeite, zo gauw die moeite te groot wordt, wordt de beveiliging niet meer goed gebruikt. Neem bijvoorbeeld een password van je laptop: als je die te vaak moet wijzigingen, ga je het opschrijven.” 

Ruimtedetectie

In overleg met HIG werd er door Ab Ovo uiteindelijk gekozen voor ruimtedetectie in de vorm van PIR- sensoren, waarbij PIR staat voor Passief Infra Rood. HIG adviseerde waar ze moesten komen voor een optimale beveiliging van de ruimten. Brinkhuijsen: “Die sensoren reageren op temperatuurverschil en beweging.  Zodra iemand – terwijl het alarm aanstaat - een raam inslaat en de ruimte binnenkomt, detecteren de sensoren dat er een warmtebron, een persoon binnenkomt engaat het alarm af. Vervolgens gaat er meteen een melding van inbraak naar een meldkamer, in ons geval de NVD, de Nachtveiligheidsdienst en Controle.”

Dat er door HIG vervolgens snel kon worden geschakeld, was fijn. “Alle plafonds lagen al open, de collega’s van HIG waren immers nog druk bezig met de bekabeling. Voor de PIR-sensoren moesten ook kabeltjes getrokken worden, dat kon nu in één keer meegenomen worden.” Nadat de PIR-sensoren waren bevestigd, volgde er een uitgebreide instructie door HIG. Brinkhuijsen: “We gingen hierbij voor het train the trainer-principe. Na de uitleg over het alarmsysteem aan een aantal mensen is er een mail gegaan naar de overige werknemers. Iedereen weet nu hoe hij of zij door middel van het intikken van een code het alarm kan in- en uitschakelen. Wie ’s avonds als laatste het pand verlaat, moet ook het hele pand doorlopen om te checken of alle ramen dicht zijn. Een raam dat openstaat, geeft luchtstromen en dat kan weer zorgen voor vals alarm.” 

Veilig gevoel

Direct na de verhuizing kon het alarm erop, de benodigde certificering voor de verzekering is inmiddels ook binnen. Het geeft een veilig gevoel. Brinkhuijsen: “Zo’n alarmsysteem schrikt dieven toch vaak aardig af. Helemaal tegengaan dat iemand een raam ingooit en een beeldscherm wegrukt, kun je nooit. Maar wat je wél kunt voorkomen, is dat de volgende ochtend je hele pand leeg aantreft. Voor ons is het belangrijk dat we kunnen doorwerken. Als al je beeldschermen weg zijn, sta je echter voor een uitdaging. Maar de PIR-sensoren zorgen er nu voor dat we een inbreker snel on sight hebben, hiermee kunnen we een inbraak zo vroeg mogelijk detecteren. Daarmee is de continuïteit van onze organisatie gewaarborgd.”

Terug naar het overzicht