‘Daglicht’ in de ondergrondse parkeergarage

Interview in magazine 'Henk&Fred'

De grootste fietsparkeergarage van de stad. Waar ruim 3700 fietsen een bewaakte plek vinden op de drukke Amsterdamse Zuidas. Diep onder de grond. En toch lijkt het daglicht op deze plek vrij spel te krijgen. Met dank aan HIG Building Solutions.

Een parkeerplaats zoeken op de drukke Zuidas in Amsterdam is nog even een dingetje. Fred vindt uiteindelijk in de woonwijk een betaalde plek. Henk ziet in de verte al wel de ingang van de fietskelder. “Ik ben benieuwd wat ze hier anders hebben gedaan dan in andere garages”, mompelt Henk. Fred kijkt uit naar de innovatieve ledverlichting die is toegepast. “HIG Building Solutions heeft hier maatwerk verricht en dat moet heel bijzonder zijn, zo heb ik me laten vertellen.”

Een uitdagende puzzel

Projectleider Jos Tielens van HIG Building Solutions staat de mannen al op te wachten bij de ingang. Hij geeft toe best trots te zijn op dit project dat zijn bedrijf in opdracht van aannemer Van Boekel Zeeland BV mocht uitvoeren. “We zijn op het laatst ingevlogen in het ontwerpproces binnen het projectteam. We kregen geen strak ingetekend ontwerp, maar een lijst met eisen. Wij moesten binnen de kaders van de architect en de gemeente Amsterdam zelf bepalen hoe we daar mee om zouden gaan. Als er maar aan de eisen werd voldaan. Dat was een mooie, maar ook ingewikkelde puzzel. Want een wens van de architect was bijvoorbeeld het gebruik van led-verlichting en dat er geen donkere hoekjes mochten ontstaan. Maar als je armaturen standaard ophangt, zijn er altijd wel donkere vlekken...”

HIG Building Solutions tekende voor zowel de E- als W-installatie. Die laatste werd aan een onderaannemer uitbesteed. HIG richtte zichtte zelf op verlichting, brandmeld- en ontruimingsinstallatie, camera’s door de hele garage en geluidsinstallatie. Ook bereidde HIG alle aansluitingen voor waar installaties van derden op worden aangesloten. Zoals de grote rolpaden en toegangscontrole.

Slimme sensoren

Verder werd de garage uitgerust met een HBF-systeem. Met behulp van slimme sensoren en gekleurde lampen (rood, oranje en groen). Op deze wijze wordt het aantal fietsen in de garage automatisch geteld en ziet de fietser meteen waar nog plek is.
“Hoe zijn jullie dit project hier aangevlogen”, vraagt Fred zich af? “Omdat er geen uitgewerkt ontwerp was, hebben we veel tijd moet steken in het tekenwerk en het maken van werkplannen”, zegt Jos. “We zijn begonnen met het leggen van leidingen en in de bovenconstructies zijn we kasten gaan plaatsen met pijpen die lopen naar een volgende kast. Op deze wijze kunnen we overal snel en simpel bij. En het maakt veranderingen mogelijk en die waren er gedurende dit traject best wel. Want vooral het lichtplan vroeg extra aandacht.”

Henk wijst naar dakconstructie. “Zitten daar lichtkoepels boven voor daglicht”, vraagt hij. Jos lacht. “We zitten hier diep onder de grond. Er is geen daglicht. Maar door ledstrips te gebruiken met 6500 kelvin en het plafond wit te schilderen lijkt het alsof er daglicht doorheen komt." De vormgeving is ook al opvallend. De constructie rondom de fietsenrekken zijn gemaakt in de vorm van Y-kolommen, die samen een boom vormen. Overal hangen ledstrips. Vaak in een vijfhoekige vorm. Deze vijfhoek wijst net als de bomen naar het gelijknamige park en plein, dat hier vroeger op deze plek in de Zuidas was gesitueerd.

Levensduur verlengende led verlichting

Eén van de ‘harde’ voorwaarden van de opdrachtgever was dat er met led verlichting zou worden gewerkt die levensduur verlengend was. Jos: “We hebben het lichtsysteem op Dali-drivers aangesloten met een lichtmanagementsysteem van WAGO. We hebben besloten om de ledstrip iets over te dimensioneren. Oftewel: de leds zijn ingesteld op 125 procent en worden vervolgens 20 procent gedimd waardoor ze minder zwaar belast worden. Wij denken dat het de levensduur ten goede komt. Dankzij WAGO kunnen we de verlichting vooraf instellen en iedere dag een fractie bijstellen zodat de komende jaren het licht altijd gelijk blijft.”
Henk en Fred zijn onder de indruk. Of ze er nog wel wat aan verdienen, vraagt Henk zich af. “We worden er niet rijk van, maar ook niet arm. Dit is vooral een prachtig voorbeeldproject om een keer te mogen maken.”

Bron: https://henkenfred.nl/.

Terug naar het overzicht