Het is natuurlijk niet alleen asfalt Hermiel, wat komt er allemaal kijken bij het uitvoeren van zo’n weekendwerk? “Vaak zijn we met ruim 150 mensen aan het werk, allemaal op die postzegel. Een efficiënte mierenhoop zou je kunnen zeggen” zegt hij lachend. “HIG Traffic Systems doet de lusdetectie en garandeert de systeemwerking, maar we hebben natuurlijk ook te maken met bijvoorbeeld markeringen, de strepentrekkers”. Niet alleen de daadwerkelijke productie in zo’n weekend vergt veel voorbereiding, Boskalis is binnen het contract ook verantwoordelijk voor de omleidingsroutes. “Klopt, in relatie tot het werkvak en de consequenties van de werkzaamheden voor de weggebruiker doen wij voorstellen voor omleidingsroutes. Dat betekent dat we ook communiceren met alle betrokken stakeholders zoals provincie, gemeenten en hulpverleningsdiensten. Naar aanleiding van de uitkomsten van een dergelijke overlegperiode maken we voorstellen die we vervolgens met Rijkswaterstaat bespreken”. Dat betekent dus dat jullie pas na goedkeuring van een dergelijke omleiding een werk definitief kunnen inplannen? “Klopt”, zegt Hermiel. “En als je dan weten dat we een slot (wegafsluiting) lang van tevoren moeten aanvragen dan begrijp je ook dat het vaak grote uitdagingen zijn waar ons team zeer intensief mee bezig is”. Als we met Rijkwaterstaat overeenstemming hebben over de omleiding pakken zijn de communicatie met de omgeving op. Het goed en tijdig informeren van de weggebruiker (van A naar Beter, red.) moet er natuurlijk voor zorgen dat de druk op de omleidingsroute wordt gereduceerd doordat mensen die dag de auto laten staan en andere plannen maken”.
Het wordt ons wel duidelijk dat het onderhouden van dergelijke asfaltconstructies een totaal andere discipline is dan het realiseren van een project. Hermiel knikt instemmend, als er iemand is die dat vergelijk kan maken is hij het wel. “Na een periode in de wegenbouw heb ik als projectleider gewerkt bij Grontmij, nu Sweco. Aan de ingenieurskant van werken dus. Prima tijd maar ik miste de dynamiek van projecten, dat is wel echt mijn wereld. In 2010 ben ik teruggekeerd bij Boskalis (toen nog MNO Vervat, red). Eerst als hoofduitvoerder op reguliere projecten maar uiteindelijk vrijgemaakt om als projectleider het specialisme van onderhoudswerken te structuren en optimaliseren”.
Lange termijn
Rijkswaterstaat is volop in beweging als het om contractvormen en het clusteren van onderhoudswerkzaamheden gaat. Er wordt ingezet op lange termijnen en de rol van de aannemer als specialist wordt sterker gemaakt. We vragen aan Hermiel Boersen of hij dat als een kans ervaart. “Zeker wel, als de markt kan bijdragen aan verbetering en verduurzaming van het wegareaal van de overheid moet je dat als wegbeheerder heel graag willen. Niet samen werken maar samenwerken moet het credo van de opdrachtgever zijn. Als er onderling vertrouwen is kun je ook slagvaardig tot optimalisaties komen. Binnen het contract voor Variabel Onderhoud worden verbetervoorstellen in principe niet gehonoreerd en dat is zonde. We hebben in Nederland allemaal belang bij het zo efficiënt mogelijk besteden van elke belastingeuro toch?”.
Proef ik idealisme bij Hermiel? “Jazeker, zo zit ik wel in mijn werk. Het moet altijd beter en het kan altijd beter. Als je ’s ochtends opstaat moet de doelstelling zijn om weer een stapje vooruit te maken. Met 365 dagen in een jaar kom je dan echt een héél eind”.