Hans Nuhn praat met trots en passie over het werk. “Het verdienmodel van een werk als de A15 is gebaseerd op de mate van beschikbaarheid en doorstroming die wij realiseren, dat vereist wel een heel project specifieke aanpak en focus. De vergoeding die de opdrachtgever beschikbaar stelt is dus volledig gekoppeld aan onze prestatie. Dat legt een grote druk op de wijze waarop je het werk, in samenwerking met partners, realiseert en onderhoud. De faseringen bijvoorbeeld. Het is enorm belangrijk dat je de problematiek begrijpt van de civiele bouwer, de wegenbouwer, de groenaannemer en de partij die de verkeersmaatregelen uitvoert”. Lachend voegt hij eraan toe “De verbouwing vindt plaats maar de winkel blijft open”.
In de Botlektunnel verzorgde HIG Traffic Systems, als partner van Croonwolter&dros, de complete vervanging van het SOS-systeem (snelheidsonderscheiding). Hans Nuhn: “Cruciaal natuurlijk want het detecteren van bijvoorbeeld stilstaand verkeer, calamiteiten en afgevallen lading is een basis voor het realiseren van tunnelveiligheid. Deze detectie moet echter wel maximaal betrouwbaar zijn omdat het van grote invloed is op de doorstroming en dus de beschikbaarheid van de A15. In eerste instantie is gekozen voor een grondige inspectie en uitgebreid preventief onderhoud waarbij onderdelen van het systeem zijn vervangen. Na deze fase was zichtbaar dat de technische installatie richting einde levensduur ging en hebben we de keuze gemaakt op volledige vervanging van de installatie”.
Glans is er zeker
Is dat niet enorm ingewikkeld als een tunnel nog volledig in gebruik is, vragen wij Hans. “Ja, dat is zo. We hebben allereerst samen met HIG een plan gemaakt om het systeem in te passen op basis van de beschikbare infra en binnen de afsluitingen. Met fiberoptic transmissie konden we komen tot een (kosten)efficiënte communicatie tussen de systeemdelen”. Over HIG Traffic Systems is Nuhn zeker tevreden. “De samenwerking is goed bevallen, de betrokkenheid van de projectleider was groot en het samen met Croonwolter&dros verantwoordelijk willen zijn voor de beste en meest (kosten)efficiënte maatwerkoplossing was onderscheidend. Natuurlijk is er wel eens een verschil van mening of ontstaat er was spanning maar zonder wrijving geen glans. En die glans is er zeker!”.